Medarbejdercoaching
for virksomheder
og organisationer

– Når du vil investere i det dyrebareste,
din virksomhed har;
de menneskelige ressourcer.

Professionel Medarbejdercoaching_Peak Outcome

Den sikre vej til medarbejderudvikling

Vil du skabe et støttende arbejdsmiljø og investere i dine medarbejderes udvikling
– uden at sætte jeres professionelle relation over styr?

Med en investering i medarbejdercoaching investerer du i den enkelte medarbejders trivsel og udvikling og risikerer intet andet end at få øget performance, bedre trivsel og større loyalitet og engagement i personalegruppen.

– En investering, som er en sikker investering i virksomhedens fremtid.

Hvad er medarbejdercoaching?

Medarbejdercoaching er en hjælp til medarbejderudvikling, som mange virksomheder og organisationer benytter sig af i den daglige personaleledelse. Ikke blot, når det handler om at forbedre præstationer på teamet, men også for at sikre medarbejdergruppens generelle trivsel og støtte den enkelte medarbejder i sin faglige og personlige udvikling.

Et medarbejdercoachingforløb bevilges efter aftale mellem medarbejderen, som ønsker coaching, og den leder, som har personaleansvaret hos virksomheden/organisationen.

Forløbet tager typisk udgangspunkt i medarbejderens aktuelle situation og et område eller udviklingsmål, som medarbejderen og lederen på forhånd har defineret for coachingforløbet.

Som oftest dukker der dog også andre emner op under processen, som lederen ikke nødvendigvis har kendskab til eller behov for at blive involveret i, og – som medarbejderen har behov for at holde en professionel distance til sin leder omkring.

Hvorfor benytte en ekstern coach til medarbejderudvikling?

De fleste medarbejdere foretrækker en professionel relationen til deres ledere. En relation, hvor lederen med tydelighed sætter retningen og rammerne, giver faglig sparring, feedback – og allerhelst også opbakning og anerkendelse. Og selvom personalelederen har ’en altid åben dør’ og virker empatisk og engageret i medarbejdernes generelle ve og vel, er det sjældent befordrende eller ønskeligt for den professionelle relation, at en medarbejders eksistentielle udfordringer og livskriser lander på chefens bord. Hverken for medarbejderen eller lederen..

Når I benytter jer af en ekstern coach, får medarbejderen en neutral og objektiv sparringspartner, som skaber et trygt rum for medarbejderen til at udforske og udvikle sig i. Et rum uden forventninger, krav og skjulte dagsordner, hvor det, der bliver talt om, bliver behandlet med fortrolighed – og tavshedspligt.

Dette fremmer en åben og ærlig dialog, hvor medarbejderen hverken føler sig nødsaget til at forstille sig eller lægge skjul på eventuel usikkerhed, sårbarhed, frustration eller andet ømtåleligt fra privatlivet eller i relation til jobbet, kollegerne eller ledelsen, men kan lægge alle kortene på bordet – uden risiko for at tabe ansigt, anseelse eller andet.

Det er denne risikofri åbenhed og ærlighed, der baner vejen for, at medarbejderen gennem coachingforløbet kan engagere sig helhjertet i sin egen proces og med hjælp fra coachen reflektere over sine styrker, svagheder, udfordringer og udviklingspotentialer. Og – opnå dybere selvindsigt, personlig vækst samt øget motivation og handlekraft.

Hvordan foregår medarbejdercoaching?

Medarbejdercoaching er en individuel proces, hvor medarbejderen gennem en række samtaler med en professionel coach arbejder med det, der er vigtigt for netop hendes eller hans personlige og faglige udvikling.

Første skridt i et medarbejdercoachingforløb er derfor altid, at medarbejderen identificerer sine personlige og professionelle udviklingsmål og bliver bevidst om de barrierer, som skal elimineres, for at målet kan nås. Herefter handler det i grove træk om at se helt realistisk på såvel barrierer som ønsker og afdække udviklingsområder, ressourcer og handlemuligheder samt træffe valg og lægge bæredygtige, realistiske strategier, som gør det muligt at handle på dem.

Professionel medarbejdercoaching_Peak Outcome

Hvad får medarbejderen ud af et coachingforløb?

Tiden under coachingsessionerne er medarbejderens egen og bruges til at fokusere på de emner og mål, som er vigtige for netop hendes eller hans udvikling.

Der er således altid tale om en unik proces, dog er der nogle emner og resultater, som går igen ved mange medarbejderudviklingsforløb:

  • Øget selvindsigt:
    Medarbejderen bliver bedre til at forstå og anvende sine styrker samt identificere og arbejde med sine svagheder/udviklingsområder
  • Forbedrede relationer:
    Medarbejderen kan opnå bedre kommunikations- og samarbejdsevner, hvilket kan være en medvirkende faktor til at styrke trivslen, dynamikken og effektiviteten på teamet
  • Personlig autoritet:
    Medarbejderen kan opnå øget selvindsigt og selvtillid til at træffe og handle på beslutninger
  • Stresshåndtering:
    Medarbejderen kan lære at identificere stressfaktorer og blive klædt på til at forebygge og håndtere stressnedbrud
  • Karriereudvikling:
    Medarbejderen kan opnå klarhed over eventuelle ny karrieremål og lægge strategier for at nå dem
    – Se også siden om karrierecoaching her
  • Balance mellem arbejde og privatliv:
    Medarbejderen kan opnå bedre balance mellem arbejde og privatliv og herigennem finde mere overskud

Hvad får virksomheden ud af at investere i medarbejdercoaching?

Når du investerer i coaching af dine medarbejdere, investerer du i det dyrebareste, din virksomhed har; de menneskelige ressourcer.

Du giver dine medarbejdere værktøjer til at håndtere de daglige udfordringer i arbejdslivet og privatlivet, hvilket har en afsmittende effekt på den generelle trivsel. Ved at skabe et støttende arbejdsmiljø kan du endvidere reducere medarbejderomsætningen, da medarbejdere er mere tilbøjelige til at forblive loyale over for en leder, der investerer i deres udvikling – og formår at gøre det, uden at sætte den professionelle relation over styr.

Medarbejdercoaching er således ikke blot en investering i den enkelte medarbejders trivsel og udvikling, men en strategisk beslutning, der kan føre til øget produktivitet, bedre trivsel og højere engagement – og være den allerbedste investering i virksomhedens fremtid.

Kontakt mig for en uforpligtende samtale, hvis du ønsker at drøfte, hvordan medarbejdercoaching fra Peak Outcome kan skabe udvikling af værdi for din virksomhed eller organisation.